Isnin, 9 November 2009

mitoni @ melenggang perut @

huhuh semlm g kenduri sedara aku buat kenduri tahlil n majlis 'mitoni' (melenggangg perut)...well setiap perempuan ngandung anak sulung yang dh masuk 7 bulan kalau ikut adat kena buat majlis tu. tapi aku tak dapat tgk proses adat tu dari awal.. aku just dtg mase kenduri tahlil je...tak silap aku kalau bbetul ikut adat, ade kelapa, telur ayam,kain batik 7 kaler n ape ek lg.....dari berkat yang aku dapat agak unik ak, sebab ade labu,keledek, keladi, ketupat n ape lag ek..?(lupe suda)... tp orang skrang biasanye just buat yang simple2 jer...aku pun bukan ape,takut jugak kalau ade unsur2 yang menyimpah akidah (nauzubillah)..dulu mase sekolah ustazah ade cakap lebih elok kalau orang yang datang knduri tu bace surah yusuf n mariam..mudah2an anak yang bakal lahir nnt elok dr segi ruper parasnya, n dapat memudahkan proses kelahiran baby...
sebenarnye next month aku dah nk masuk 7 bulan, tu yang dok fikir pasal mende ni...ibu aku cakap terpulang nk buat kat ne..samaada umah mertua aku atau umah parent aku...mertua aku pon cam excited nk suh buat kat situ..erm ntah la...

1 ulasan:

Adnazthie berkata...

Salam, fikir masak-2, adat orang kita tak tahu. Nama pun adat. Yelah takut tersimpang akidah lagi teruk.Doa kesyukuran lagi baik.